perjantai 30. syyskuuta 2011

Ilo ja yksi asu

Kuten olen aiemmin useaan otteeseen maininnut, mieleni on usein maassa syksyisin. Kärsin siis kaamosmasennuksesta. Tänä syksynä (heti sen jälkeen kun aloin käyttää kirkasvalolamppua) olen selvinnyt tähän asti melko vähällä. Olen jopa nauttinut aurinkoisista syyspäivistä ja olen saanut pidettyä ilon elämässäni. Minulla on tätä tarkoitusta varten melko selvät ohjeet itselleni ja ajattelin kirjoittaa muutamia asioita ylös ihastuttavien kuvien kera.


Nämä ovat vain muutamia juttuja, jotka toimivat omalla kohdallani.

- Ensinnäkin se kirkasvalolamppu ja d-vitamiini -pillerit.
- Säännöllinen vuorokausirytmi (myös viikonloppuisin). Näin saan riittävästi unta. Minun kohdallani riittävä määrä unta tarkoittaa noin yhdeksää tuntia!
- Ystävät ja läheiset tietysti. Jos joku asia ärsyttää tai painaa mieltä, on hyvä sanoa siitä jollekin ystävälle heti ettei asia pääse kasvamaan liian suureksi.


- Urheilu. Tämä on minulle monesti haastavaa, koska joskus tuntuu, että urheilustakin tulee paineita. Jumppaamisen jälkeen on kuitenkin niin hyvä mieli, että se todellakin kannattaa.
- Siivoaminen. Kuulostaa tosi ikävältä, mutta käytän siivoamista todellakin stressinhallintavälineenäni. En todellakaan siivoa siksi, että nauttisin siitä! Siivoan (tai paremminkin järjestelen) siksi, että jos koti on sotkuinen, minua ahdistaa kaksi kertaa enemmän.


- Ruoka. Se ikuinen heikkouteni. Joskus ruoalla herkuttelu menee kohdallani överiksi, mutta se on myös mainio ilon tuoja. Tällä tarkoitan ruokailun säännöllisyyttä. Meidän perheessä nälkä aiheuttaa lähes kaikki riidat ja pahat mielet. Sen vuoksi meillä syödään koko ajan!
- Mielekästä pientä tekemistä, joka ei vie liikaa voimia. Omalla kohdallani näitä on esimerkiksi hyvä kirja, hyvä sarja, neulomus, leipomus, askartelu, lehti, blogi, kaveri. Huomaan, että masennun jos minulla ei ole yhtikäs mitään "järkevää" tekemistä, eli öhnötän sohvalla ja katson liikaa telkkaria.


- Jotain kivaa mitä odottaa. Odotettava kiva juttu voi olla jotain ihan pientä. Tällä hetkellä odotan kovasti huomista kota-retkeä ystävien kanssa, ensi viikkoa kun näen pitkästä aikaa pikku-Saaran, seuraavaa psykan luentoa (Milloin minusta tuli psyka-intoilija?:D), viikonloppuretkeä Savonlinnaan. Pitäisi useammin muistuttaa itselleen, että elämään kuuluu jatkuvasti kaikkia kivoja juttuja.
- Pieni panostaminen ulkoiseen olemukseen. Vaivannäkö muutaman kerran viikossa hiuksien tai vaatteiden suhteen tuo hallinnan tunteen elämääni.

Eilen panostin pienesti hiuksiini lettivirityksellä (en vieläkään ihan osaa..).


Neuletakki: Repeat (se kirpparilöytö), Mekko: Ichi, Sukkikset: Seppälä.

Päälle laitoin jotain mukavaa (ei-kiristävää), pehmeää ja lämpöistä.

Iloista viikonloppua kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti